مصاحبه شغلی و16سوال چالش برانگیز

مصاحبه شغلی و16سوال چالش برانگیز

مصاحبه شغلی و16سوال چالش برانگیز 

آیا تاکنون در موقعیت مصاحبه شونده برای استخدام در یک شغل یا پست شغلی قرار گرفته اید ؟ اکثر شما، حداقل یک بار در یک آزمون استخدامی شرکت کردید و می دانید مسیر و راهی که گذراندید چگونه بوده. احتمالا ابتدا آگهی استخدام مورد نظر را در روزنامه یا وبسایت های کاریابی و استخدام دیدید، رزومه ای که توسط خودتان یا سیستم های رزومه ساز آنلاین نوشتید را برای کارفرمایان ارسال کردید، منتظر تماس آن ها ماندید تا با شما ارتباط برقرار کرده و شما را برای یک مصاحبه شغلی دعوت کردند.

مصاحبه شعلی قبل از استخدام یک روش کاملا معمولی است که اغلب همه پشت سرگذاشتند. اما این که در مصاحبه چه چیزهای گفته شده و چه اتفاق های افتاده برای همه یکسان نبوده و نیست. ممکن است پس از این که با شما تماس گرفتند و در یک مصاحبه قرار گرفتید از شما سوالاتی پرسیده شود که آمادگی پاسخگویی به آن ها را ندارید.

معمولا سوالات یک مصاحبه استخدامی در چهار گروه اصلی قرار می گیرد:

  • سوالاتی درباره خود شما
  • سوالاتی درباره تجربیات کاری و دانش شما
  • سوالاتی درباره اینکه چرا این شغل را می خواهید
  • سوالاتی درباره شایستگی ها و مهارت های شما

در این مقاله به معرفی متداول ترین سوالات مصاحبه به همراه بهترین روش پاسخ به آن ها می پردازیم.

  • کمی درباره خودتان بگویید

هدف از مصاحبه این است که مشخص شود آیا مصاحبه شونده برای این کار صلاحیت دارد یا خیر و این به معنی ارزیابی مهارت ها و نگرش های شماست. برای پاسخ به این سوال در مورد توانمندیها ومهارتهای خود و دلیل انتخاب شغل های قبلی و هم چنین علت ترک شغل قبلی خود توضیح دهید.

  • بزرگترین نقطه ضعف شما چیست؟

یک رویکرد بهتر این است که نقطه ضعف خود را ذکر کنید و برای مصاحبه شونده توضیح دهید که برای غلبه به این نقطه ضعف تلاش می کنید. هیچ کس کامل نیست، اما نشان دادن اینکه شما مایل به ارزیابی خود و سپس به دنبال راه هایی برای بهبود هستید، بسیار مهم است و تاثیر بسزایی بر روی تصمیم مصاحبه کننده دارد.

بهترین روش برای پاسخ به این گونه سوالات این است که نقطه ضعف خود را نوعی نقطه قوت تلقی کنید. به عنوان مثال بگویید: بزرگترین نقطه ضعف من این است که در کارم چنان غرق می شوم که کاملا زمان را از دست می دهم. من می دانم که باید کاملا حواسم به ساعت باشد اما وقتی عاشق کارم هستم به هیچ چیز دیگر نمی توانم فکر کنم.

  • بزرگترین نقطه قوت شما چیست؟

رزومه شما باید نقاط قوت شما را به آسانی آشکار کند. اما حتی اگر از شما این سوال را پرسیدند سریع و واضح جواب دهید. مثلا اگر توانایی حل کردن مشکلات را به خوبی دارید با مثال گفته خود را ثابت کنید.

  • دوست دارید به عنوان یک کارآفرین چه کاری را انجام دهید؟

برای پاسخ به این سوال مصاحبه شونده سعی می کند با ارائه یک پاسخ بسیار خوش بینانه، جاه طلبی باورنکردنی خود را نشان دهند. شغلی که مصاحبه شونده انتخاب می کند نشان دهنده آرزوها، علایق، مهارت ها و توانایی های او است.

  • از بین سایر متقاضیان، چرا باید شما را استخدام کنیم؟

یک مصاحبه شونده نمی تواند خود را با افرادی که نمی شناسد، مقایسه کند، تنها کاری که می تواند انجام دهد توصیف شور و شوق و تمایل و تعهد باورنکردنی او به این شغل است.

  • چگونه با شرکت ما آشنا شدید؟

اغلب کارفرماها به دنبال استخدام کسانی که فقط می خواهند شغل داشته باشند نیستند، بلکه می خواهند افرادی را استخدام کنند که می خواهند در شرکت آن ها مشغول به کار شوند.

به مصاحبه کننده بگویید که از طریق یکی از همکاران یا کارفرمای سابق خود این شرکت را پیدا کرده اید. سعی کنید به او بفهمانید که شما صرفا فقط به دنبال شغل نیستید بلکه می خواهید در شرکت آن ها مشغول به کار شوید.

  • چرا برای این شغل درخواست می دهید؟

در مواجهه با این سوال در مورد این موضوع که چرا شرکت آن ها را انتخاب کردید صحبت نکنید، بلکه در مورد دستاوردها و موفقیت های شغلی بلند مدت و کوتاه مدتی که ممکن است در آینده کسب کنید، صحبت کنید.

  • بزرگترین موفقیت حرفه ایی شما چیست؟

برای پاسخ به این سوال باید دقت کنید که پاسخ شما بی ربط نباشد. مثلا اگر برای حرفه خبرنگاری مصاحبه دارید، موفقیت های حرفه ایی مربوط به این زمینه را ذکر کنید. موفقیت ها و دستاوردهای شما در زمینه آرایشگری هیچ ربطی به این شغل ندارد.

  • آخرین باری که با همکار یا مشتری خود به مشکل برخوردید، چه اتفاقی افتاد؟

کارفرمایان بیشتر متقاضیانی را انتخاب می کنند که تمرکز آن ها بر حل و فصل مشکلات است و به دنبال راه حل می باشند تا این که دیگران را سرزنش کنند. هر شرکتی به کارمندانی نیاز دارد که اشتباهات خود را بپذیرند و از همه مهم تر از یکدیگر تجربه کسب کنند.

درگیری با همکاران در محیط کار اجتناب ناپذیر است. همه انسان ها اشتباه می کنند. هیچ کس کامل نیست. اما شخصی که تمایل دارد فرد دیگری را مقصر جلوه دهد و مسولیت پذیر نیست، از نظر مصاحبه کننده پذیرفته نیست.

 

  • چرا می خواهید شغل فعلی تان را ترک کنید؟

در جواب به این گونه سوالات در نظر داشته باشید که به هیچ عنوان از جملاتی که بار منفی دارند استفاده نکنید. به عنوان مثال جملاتی که نشان دهنده عدم سازش شما با رئیس قبلی، همکاران تان و محیط کار باشد، به کار نبرید. به هیچ عنوان بدگویی شرکت سابق خود را نکنید. در عوض از جملات مثبت استفاده کنید. به عنوان مثال بگویید به دنبال پیشرفت در حرفه خود هستید و شرکت قبلی خیلی جای پیشرفت نداشت. به همین دلیل می خواهید همکاری خود را با آن ها قطع کنید.

  • چه محیط کاری را بیشتر می پسندید؟

پاسخ شما به این سوال به شغلی که شما درخواست داده اید و ارزش ها و فرهنگ های شرکت بستگی دارد. اگر شما به داشتن یک برنامه کاری ثابت اعتقاد دارید ولی شرکت برنامه ثابتی به شما ارائه نمی دهد، سعی کنید خود را با محیط آن جا وقف دهید.

در مورد سخت ترین تصمیمی که در شش ماه گذشته گرفته اید، توضیح دهید.

در مصاحبه هدف این سوال ارزیابی توانایی استدلال، مهارت حل مشکل، قضاوت و تمایل شما به ریسک پذیری هوشمندانه است. متقاضیانی که تمام جنبه های موضوع را از جمله جنبه های مادی و انسانی در نظر می گیرند، در پاسخ به این سوال موفق تر هستند.

  • اگر با تصمیم جمع موافق نباشید چه می کنید؟

شما باید نشان دهید که رفتارتان کاملا حرفه ایی است. همه شرکت ها به کارمندانی نیاز دارند که در به اشتراک گذاشتن نظرات و مسائل شغلی خود رک و صادق باشند.

هیچ کس همیشه با تمام تصمیمات موافق نیست. عدم موافقت نیز گاهی خوب است. اما این که چگونه با این قضیه برخورد کنید بسیار حائز اهمیت است.

  • در اوقات فراغت خود چه کارهای انجام می دهید؟

در یک مصاحبه شغلی برای پاسخ به این سوال حقیقت را بگویید، اما بیشتر بر روی فعالیت هایی تمرکز کنید که رشد اجتماعی، فردی، شخصیتی و آموزشی شما را نشان دهد. یه عنوان مثال یادگیری یک زبان جدید یا شرکت در کلاس های خود سازی و مقابله با افکار منفی.

هزاران آگهی استخدام وکاریابی را هرروزه از اینجا ببینید

آگهی های مرتبط با این مطلب

استخدام کارشناس و طراح روف گاردن
1

استخدام کارشناس و طراح روف گاردن

قیمت : تماس بگیرید
4 روز قبل / تهران

استخدام کارشناس و طراح روف گاردن لطفا با شماره های موجود در آگهی تماس بگیرید گروه آرین خاک ایرانیان ایلیا خانجانی:۰۲۱۸۸۰۰۹۸۶۲ – ۰۲۱۸۸۰۰۳۶۲۱ – ۰۲۱۸۸۰۰۵۰۴۳ […]

  • تماس : ۰۹۱۲۰۲۰۴۹۵۲
استخدام منشی

استخدام منشی

قیمت : تماس بگیرید
4 روز قبل / آذربایجان غربی

استخدام منشی استخدام منشی استخدام منشی استخدام منشی از این آگهی ها هم دیدن کنید: استخدام منشی استخدام بازاریاب – کار در منزل منشی خانم […]

  • تماس : 09123456789
استخدام فروشنده

استخدام فروشنده

قیمت : تماس بگیرید
4 روز قبل / تهران ، تهران

استخدام فروشند استخدام فروشنده استخدام فروشنده استخدام فروشنده از این آگهی ها هم دیدن کنید: فروشنده نیازمندیم استخدام بازاریاب – کار در منزل استخدام نیروی […]

  • تماس : 09901232792
بازارباب خانم با حقوق ثابت و پورسانت
1

بازارباب خانم با حقوق ثابت و پورسانت

قیمت : تماس بگیرید
4 روز قبل / تهران

بازارباب خانم با حقوق ثابت و پورسانت با حقوق ثابت و پورسانت به تعدادی بازاریاب خانم (بازاریاب دستگاه‌های سنگبری سرامیک و کاشی) حقوق ثابت + […]

  • تماس : 09382515774
استخدام بازاریاب اینترنتی از منزل
1

استخدام بازاریاب اینترنتی از منزل

قیمت : تماس بگیرید
4 روز قبل / تهران

استخدام بازاریاب اینترنتی از منزل شرکت ام تی رویال از افراد واجد الشرایط زیر استخدام بعمل می آورد آشنا به زبان انگلیسی و اینترنت جهت […]

  • تماس : داخل آگهی